Wednesday, January 28, 2009

PANDUAN MENJADI JURUACARA MAJLIS 2


Pengacara majlis, atau dalam Bahasa Inggeris dikenali sebagai ‘Master of Ceremony’, atau lebih singkat dipanggil ‘emcee’ diibaratkan sebagai ‘nadi’ sesebuah majlis.

Fungsi utama seorang pengacara adalah untuk menghidupkan sesuatu majlis dan mengawal agar majlis berjalan dengan lancar. Pengacara juga bertindak sebagai ‘image creator’ yang mewakili hos sesuatu majlis itu.

Pengacara harus bersifat versatil, iaitu dia mampu membentuk mood sesuatu majlis seperti yang dikehendaki oleh hos. Andaikata hos menginginkan majlis tersebut menjadi penuh formal dan beradab, seseorang pengacara harus bijak untuk mengemudi majlis dan mengawal hadirin yang datang supaya tidak tersasar dari imej majlis yang dinginkan oleh hos tersebut.

Memang bukan sesuatu yang mudah untuk menjadi seorang pengacara yang baik, namun, hal ini bukan sesuatu yang mustahil. Jika anda tahu cara-cara dan taktiknya, anda mungkin akan mengatakan bahawa tugas ini sesuatu yang senang.

3 comments:

9W2IPT said...

Boleh..tetap boleh !!!
nganti pak Dato Zahry tu ada tokoh wakil rakyat... nnt teman cadangkan salam keluarga utk keluarga..

lame x dengo habo ni? ya la mike dh lupe pd teman tak apa2 leyy
bye salam

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

TAHNIAH KERANA GUNA MEDIUM BLOG UNTUK NYAMPAI MAKLUMAT... TAK DER LER GUNA CARA LAMA LAGI....BAGUS... CHANGE!

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

betul tu BN kena menang di Bkt Selambau, Bkt Gantang dan Batang Ai kalau nak jadi kerajaan yang bermaruah. puak satu lagi tu mereka tak kisah asal menang saja… matlamat halalkan cara. macam pas haramkan islam umno tapi halalkan islam dap kerana lim guan eng suka khalifah umar abdul aziz. tak tau lah apa nak jadi dengan psikologi orang melayu ni…..dulu pun ramai melayu sokong komunis sebab dalam komunis ramai yang pro pas…..sekarang nama Allah pas setuju digunakan oleh org kristien dll….. itulah jatidiri pas tu…. jumpa di taiping yeeeeee